První dny na Bali

Cestování jako životní investice, ne Chorvatsko se nepočítá
23.1.2017
Prvních 7 dní na Bali
7.2.2017
Přátelé nám posílají fotky zasněžené ČR, kde udeřila těžká vánice o několika desítkách cm. :) Tady se ovšem nic nemění, je stále příjemné teplo a klimatizaci použijeme jenom před spaním, aby se lépe usínalo.
Z Cloe dnes vylezlo, že vlastně ještě nikdy neřídila skútr na automat. Má sice odjezděno, ale na crossové motorce v manuálu a ještě k tomu čistě v přírodním terénu / dráhách. Takže hodit jí do vody řízení - v této betonové džungli, kde se navíc jezdí na opačné straně, než v Čechách - nazvěme to oříškem i pro zkušenější řidiče. Sám přiznávám, že po řízení na Srí Lance a v Thajsku, je Bali rozhodně nejzmatečnějším silničním provozem, který jsem kdy zažil (hlavně ve špičce 13:00 - 23:00), no a ségra to "na prase" umí i v Čechách, takže se tady akorát na plno projevil ten "pankáč" v ní ... no aspoň, že jí ta dětská helma nepadá do očí a vidí na cestu.
Rád bych taky pozdravil všechny kamarády žijící v Praze - pokud vás nebaví každé ráno zacpaná Magistrála, Bali pro vás nebude ideální dovolenková destinace. Buď je místní doprava opravdu tak přehuštěna, nebo se zde všichni prostě rádi projíždějí v zácpách. Výhoda motorky? Předjíždění. Kolonu dlouhou 500m můžete vzít zprava i zleva. Tímto tempem se tedy není co divit, že vzdálenost o 6km urazíte za krásných 22 min. - když máte štěstí, nebo nenarazíte na bednu, květináč, či metrový kůl tyčící se ze silnice. Ano, takhle se zde značí díry v silnici (zlatá D1).

P.S.:

Když nemáte místo na silnici, vemte to v protisměru.
Když není v protisměru - máme i chodníky.

 
Jo, fakt. A křižovatky? Tak to už je čistá anarchie dle hesla “Silnější pes mrdá”. Troubení je samozřejmostí - před zatáčkou, křižovatkou nebo jen předjížděním. Zkrátka kdo se bojí, nesmí do provozu. P.S.: když nemáte místo na silnici, vemte to v protisměru. Když není v protisměru - máme i chodníky. Když už jsme u těch chodníků, na vlastní nohy doporučujeme, koukat kam šlapete. Ono, padnout do kanálu, sice může znít docela komicky, ale jen do okamžiku než se to stane vám.

Zkrátka na skútru toho za jeden den zažijete podstatně více, než při pronajmutí auta s řidičem a vygooglit zajímavá místa kdekoliv na světě je otázkou pár minut. Cena skútru na den 50.000 Rp (94,- Kč), pokud se rozhodnete si půjčit skútr na celý měsíc, tak se dostanete s cenou na 500.000 Rp (940,- Kč) - abychom opět předešli zprávám do directu - "líná huba je holé neštěstí" a kdo nesmlouvá, ten platí.

Menší tip do dopravní špičky je pořízení roušky pro dýchací cesty, protože ekologie, natož emise, jsou zde snad mýtické výrazy. Dalším praktickým pomocníkem (nejen na cesty) je průhledná, ideálně vodě-odolná, kapsička na telefon - v našem případě navigaci, díky které jsme se dostali až domů, abychom vám poslali krátké pozdravy a poznatky z cest. A ty které nás do i do balijského cíle úspěšně (ne)dovedly si zhodnotíme zase příště.